FIBS on aloittanut jälleen suurten suomalaisten yritysten vastuullisuutta kartoittavan tutkimuksen. Kyseessä on Suomen laajin tutkimus aiheeseen liittyen, ja se on nyt käynnissä jo 11:ttä kertaa. Tutkimuksessa tarkastellaan vastuullisuuden strategista johtamista, käytäntöjä ja tulevaisuuden näkymiä.
FIBS (Finnish Business & Society) on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto. Jo yli 20 vuoden ajan FIBS on auttanut suomalaisia yrityksiä yhdistämään vastuullisuuden ja liiketoiminnan käytännön tasolla. Verkosto tarjoaa muun muassa tutkimuksia, valmennuksia ja seminaareja. Yritysvastuututkimusta FIBS on tehnyt vuodesta 2013 alkaen.
Näin tutkimukseen voi osallistua
Yritysvastuu 2025 -tutkimus on suunnattu isojen, yli 40 miljoonaa euroa vaihtavien suomalaisyritysten toimitusjohtajille sekä yritysvastuusta vastaaville johtajille. Tutkimukseen osallistuva
- saa käyttöönsä tutkimuksen laajan yhteenvetoraportin
- kutsun tutkimustulosten julkistustilaisuuteen, joka järjestetään 15.5.2025
- mahdollisuuden osallistua arvontaan, jossa palkintona on 200 euron lahjakortti Partioaittaan.
Kyselyyn voi vastata sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse. Kyselyyn vastataan anonyymisti.
Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa yrityksille ja päättäjille
Yritysvastuu-tutkimus tarjoaa tietoa kaikille Suomen yritysvastuun tilasta kiinnostuneille. Vaikka kysely onkin suunnattu isoille yrityksille, tutkimustuloksia voivat hyödyntää myös pienemmät yritykset sekä päättäjät. Tutkimuksen tuloksia voi käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten
- vastuullisuustoiminnan suunnittelun ja kehittämisen tukena
- oman yrityksen vastuullisuustoiminnan tason itsearvioinnissa
- sisäisissä vastuullisuuskoulutuksissa sekä viestinnässä
- suomalaisyritysten vastuullisuustyön tason analysoinnissa.
Millaisia tuloksia Yritysvastuu 2023 -tutkimuksessa saatiin?
FIBS:n edellinen, vuonna 2023 tehty yritysvastuututkimus paljasti, että edellytykset yritysten johtamalle kestävyysmurrokselle ovat olemassa. Useilla yrityksillä oli vielä tehtävää riskien ja negatiivisten vaikutusten hallinnassa, mutta erilaiset kriisit olivat kasvattaneet yritysten sitoutumista vastuullisuuden edistämiseen. Onkin kiinnostavaa nähdä, mikä vastuullisuustyön tila on kaksi vuotta myöhemmin. Onko hyvä kehitystahti jatkunut, ja miten maailman myllerrykset ovat vaikuttaneet yritysten vastuullisuustoimiin?
Tutkimuksen 5 päähavaintoa
Vuoden 2023 tutkimukseen osallistui yhteensä 184 yritystä, joista yli kolmannes edusti teollisuutta.
1 Yrityksillä on edellytykset vastuullisuustyöhön. Vastuullisuus näkyy yritysten strategiassa, ja sen merkitys tunnistetaan. Suurin osa vastanneista käsittelee vastuullisuusasioita johtoryhmissä ja yli puolet on sisällyttänyt strategiaansa kestävään kehitykseen liittyviä tavoitteita. Kansainväliset kriisit, kuten pandemia ja Ukrainan sota, saivat yritykset sitoutumaan entistä vahvemmin vastuullisuustavoitteisiin.
2 Vastuullisuustavoitteet eivät kuitenkaan aina näy konkreettisina toimenpiteinä. Parannettavaa on esimerkiksi luonnon ja ihmisoikeuksien huomioinnin sekä raportoinnin läpinäkyvyyden osalta. Iso osa yrityksistä on asettanut näihin liittyviä tavoitteita, mutta usein suunnitelmat niiden toteuttamiseksi ovat jääneet tekemättä.
3 Yli puolet vastanneista kertoo tehneensä investointeja ja innovaatiota, joissa kestävä kehitys on pääajuri. Kuitenkin vain 16 % on luopunut kestämättömästä liiketoiminnasta. Puolet kyselyyn vastanneista kertoo suunnittelevansa tuotteensa kestäviksi ja korjattavaksi.
4 Kestävyysmurroksen mahdollistavat toimet ovat aluillaan suomalaisyrityksissä. 1/3 vastaajista keskittyy riskien vähentämiseen, ja niin ikään 1/3 sanoo lähestyvänsä vastuullisuusasioita uudistavan ajattelumallin kautta. Suurin osa yrityksistä tekee yhteistyötä kestävyysteemoissa läheisten sidosryhmien kanssa, mutta kansalaisjärjestöjen kanssa yhteistyötä tehdään huomattavasti vähemmän.
Yritykset voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa paljon siihen, että kulutuksemme muuttuu kestävämmäksi. Yritys voi esimerkiksi arvioida ympäristövaikutuksia ja sosiaalisia vaikutuksia jo innovaatiovaiheessa. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista kertookin jo arvioivansa ympäristövaikutuksia. Yritykset voivat myös mahdollisuuksien mukaan lisätä kierrätettyjen materiaalien osuutta tuotteissaan sekä suunnitella tuotteensa kestäviksi ja korjattaviksi.
5 Vastuullisuuden merkitys tunnistetaan ja sen merkityksen uskotaan kasvavan lähivuosien aikana. Silti ainoastaan 10 % arvioi käytettävien resurssien olevan riittäviä suhteessa yrityksen vastuullisuustavoitteisiin. Pullonkaulana on osaamisvaje. Vain 6 % arvioi yrityksen osaamisen olevan riittävällä tasolla suhteessa yrityksen vastuullisuustavoitteisiin.
Täältä löydät Yritysvastuu 2023 -tutkimuksen tiivistelmän ja raportin.