Hakukoneoptimointi (SEO) on nykypäivänä hyvin keskeinen osa myös B2B-markkinointia – ja usein myös se kaikista parhaiten tuloksia tuottava osa markkinointia. Yksi hakukoneoptimoinnin keskeisimmistä osa-alueista on linkkien rakentaminen. Siitä huolimatta merkittävä osa hakukoneoptimointia tarjoavista yrityksistä jättää tämän osa-alueen kokonaan tekemättä. Vaikka SEO sisältää monia eri elementtejä, kuten teknistä optimointia, sisältömarkkinointia ja sivuston käyttökokemusta, linkit ovat yhä Googlen algoritmin keskiössä. Linkit ovat olleet hakukoneoptimoinnin ytimessä siitä lähtien, kun Google julkaisi ensimmäisen hakualgoritminsa PageRankin vuonna 1998. Tuo oli iso juttu, joka uudisti hakukonemarkkinat täysin – yhtäkkiä oli saatavilla hakukone, joka oikeasti löysi relevantteja tuloksia relevanteilta sivustoilta. Uusien hakualgoritmien johdosta Altavistat ja muut hakukoneet jäivät hyvin nopeasti Googlen jalkoihin.
Vaikka hakukoneoptimointi on muuttunut ja kehittynyt merkittävästi vuosien saatossa, linkkien merkitys ei ole kadonnut – päinvastoin. Miksi linkkien rakentaminen on niin tärkeää osana SEO-strategiaa? Paneudutaan tähän tarkemmin.
Linkkien merkitys osana hakukoneoptimointia
Linkit toimivat hakukoneille eräänlaisina ”suosituksina”, jotka auttavat arvioimaan verkkosivuston luotettavuutta ja auktoriteettia. Hakukoneet, kuten Google, käyttävät linkkejä arvioidakseen, kuinka luotettava ja arvokas verkkosivusto on. Jokainen verkkosivustolle johtava ulkoinen linkki (ns. backlink) toimii signaalina, joka kertoo hakukoneelle, että kyseinen sivusto on tuottanut sisältöä, jota muut pitävät jakamisen ja linkittämisen arvoisena. Tämä on erityisen tärkeää yritysmaailmassa, jossa asiantuntijuuden ja luotettavuuden korostaminen on olennaista kilpailuedun saavuttamiseksi.
Mutta kaikki linkit eivät ole samanarvoisia. Hakukoneet arvioivat sekä linkkien määrää että niiden laatua. Korkean auktoriteetin omaavilta verkkosivustoilta tulevat linkit ovat paljon arvokkaampia kuin heikkolaatuisilta tai epäluotettavilta sivustoilta tulevat linkit. Esimerkiksi, linkki johtavalta toimialajulkaisulta tai tunnetulta sivustolta on merkittävä signaali hakukoneelle, että sivustosi sisältö on luotettavaa ja asiantuntevaa. Tällainen linkki voi parantaa merkittävästi verkkosivustosi sijoituksia hakutuloksissa.
Lisäksi hakukoneet arvioivat linkin kontekstia ja relevanssia. Pelkkä linkin olemassaolo ei riitä; sen olisi tärkeää myös liittyä sivustosi teemaan ja toimialaan. Jos esimerkiksi urheiluvälineitä myyvä verkkokauppa saa linkin tunnetulta urheilujulkaisulta, se on arvokkaampi kuin linkki, joka tulee sivustolta, joka käsittelee vaikkapa puutarhanhoitoa. Relevanssi on avainasemassa, kun hakukoneet yrittävät ymmärtää, miten hyvin linkki liittyy käyttäjän hakuun ja sivuston sisältöön.
Lisäksi linkit eivät pelkästään paranna hakutuloksia, vaan ne voivat myös tuoda merkittävää suoraa liikennettä sivustollesi. Kun arvostettu sivusto linkittää sisältösi, sen kävijät voivat siirtyä linkin kautta sivullesi, mikä lisää liikennettä ja mahdollisesti konversioita. Tämä tarkoittaa, että laadukkaat linkit eivät ainoastaan paranna hakukonesijoituksia, vaan ne voivat myös kasvattaa brändisi tunnettuutta ja tuottaa uusia asiakassuhteita.
Hakukoneet myös seuraavat, kuinka luonnollisilta linkit vaikuttavat. Luonnolliset linkit syntyvät, kun sisältösi on niin arvokasta, että muut verkkosivustot päättävät linkittää siihen ilman erillistä pyyntöä. Hakukoneet arvostavat näitä linkkejä erityisen paljon, koska ne viestivät sisällön aidosta hyödyllisyydestä ja relevanssista. Luonnollisia linkityksiä syntyy usein myös orgaanisesti, mutta jos tavoitteena on määrätietoisesti kasvattaa hakukonenäkyvyyttä, ei ”aktiivinen odottaminen” ole toimiva tapa edetä – ei tässä, niin kuin ei missään muussakaan asiassa.
On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että linkkien rakentaminen on pitkäjänteinen prosessi. Vaikka muut SEO-strategiat, kuten avainsanojen optimointi ja tekninen SEO, voivat tuottaa nopeita tuloksia, linkkien rakentaminen vie aikaa. Korkealaatuisten linkkien hankkiminen edellyttää jatkuvaa panostusta arvokkaan sisällön tuottamiseen, verkostoitumiseen ja markkinointiin. Pitkässä juoksussa laadukkaat linkit voivat kuitenkin nostaa sivustosi asemaa hakukoneiden tuloksissa ja tuoda kestäviä hyötyjä liiketoiminnallesi. Joskus jopa korkealaatuinen yksittäinen uusi linkitys saa hakukonenäkyvyyden notkahtamaan silminnähden parempaan suuntaan. Monesti tarvitaan kuitenkin määrätietoista pitkäjänteistä uusien linkitysten rakentamista, jotta auktoriteetissa aletaan nousta kilpailijoista ohi. Verkkotunnuksen auktoriteetin kasvattaminen parantaa koko sivuston näkyvyyttä hakukoneissa – ei pelkästään jonkin yksittäisen sivun näkyvyyttä, kuten sisältöjen optimoinnin kanssa on tilanne.
Sisäiset linkit myös tärkeitä
Linkit eivät kuitenkaan ole tärkeitä ainoastaan ulkoisten verkkosivujen kautta. Sisäiset linkit, eli verkkosivuston sisällä tapahtuva linkitys eri alasivujen välillä, ovat myös yksi merkittävä osa hakukoneoptimointia. Sisäinen linkitys auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakenteen ja priorisoimaan, mitkä sivut ovat tärkeimpiä. Hyvin suunniteltu sisäinen linkitysrakenne voi parantaa käyttäjäkokemusta ohjaamalla kävijöitä loogisesti läpi sivuston, samalla kun se auttaa hakukoneita indeksoimaan sivut tehokkaammin. Esimerkiksi blogipostaukset voivat linkittää toisiinsa liittyviin aiheisiin, jolloin kävijät voivat löytää lisää arvokasta tietoa sivustollasi pysyen.
Sisäiset linkit eivät kuitenkaan kasvata sivuston auktoriteettia. Sen sijaan ne välittävät auktoriteettia sivuston eri sivujen välillä.
Linkkien hankinta laatu edellä – ei määrä edellä
Monet saattavat ajatella, että mitä enemmän linkkejä, sen parempi – mutta todellisuudessa laatu voittaa määrän. Laadukas linkki on sellainen, joka tulee luotettavalta, korkean auktoriteetin aiheeseen liittyvältä sivustolta. Ennemmin kannattaa hankkia yksi laadukas linkki, joka myös tuo SEO-hyötyjä, kuin sata huonolaatuista linkkiä, joista ei ole käytännössä mitään hyötyä. Pahimmillaan haittaa. Mutta tottakai laadukkaita linkkejä kannattaa hankkia säännöllisesti lisää, jotta verkkosivuston auktoriteetti jatkaa kasvuaan.
Tamperelainen eLuotsi Finland Oy on lanseerannut SEOlinkit.fi-palvelun, jonka puitteissa he hankkivat korkealaatuisia linkkejä. eLuotsi tekee myös kokonaisvaltaista hakukoneoptimointia, jonka osana linkkien hankinta on mukana, mutta uusi palvelupaketti mahdollistaa myös pelkän linkkien hankinnan ulkoistamisen. Asiakasyritys voi halutessaan hankkia hakukoneoptimoinnin muut osa-alueet muualta, mutta jos yhteistyökumppani ei tarjoa linkkien hankintaa osana palvelua, voi sen hankkia SEOlinkit.fi-palvelun kautta. Linkkien hankinta on kokonaan asiakasyrityksen ulkopuolella tapahtuvaa työtä, joten tässä ei ole vaaraa, että SEOlinkit olisi jotenkin ristiriidassa muita SEO-asioita hoitavan firman töiden kanssa.
SEOlinkit.fi-palvelussa on määritelty hankittaville linkeille laatuvaatimukset, joiden puitteissa linkkejä hankitaan. Linkkien hankinnan strategiat vaihtelevat asiakaskohtaisesti, mutta yleisimpiä strategioita heillä ovat esimerkiksi lehdistötiedotteiden lähettäminen, vierasbloggaukset ja natiivimainonta.
Pitkäjänteisellä linkkien rakentamisella kumulatiivista kasvua
Linkkien rakentaminen ei ole lyhyen aikavälin peli. Monet yritykset ovat sortuneet käyttämään ns. black hat -tekniikoita, kuten linkkifarmeja ja maksettujen linkkien ostamista, mutta tällaiset käytännöt voivat johtaa vakaviin rangaistuksiin hakukoneissa. Google arvostaa luonnollisia linkkejä, jotka perustuvat todelliseen arvoon ja asiantuntemukseen, eikä yrityksiä, jotka pyrkivät manipuloimaan algoritmia.
Kestävät ja pitkäaikaiset tulokset SEO-strategiassa saavutetaan rakentamalla luonnollisia ja laadukkaita linkkejä, jotka parantavat verkkosivustosi auktoriteettia ajan myötä. Tämä tuo pitkässä juoksussa kumulatiivista kasvua näkyvyyteen ja sivujen kävijämäärään.
Miten mitata linkkien SEO-vaikutusta?
Linkkien rakentamisen vaikutusta voi mitata useilla tavoilla, ja yksi tärkeimmistä mittareista on verkkosivuston auktoriteetti. Muutamilla SEO-ohjelmistoilla on todella laajoihin linkkitietokantoihin perustuvat algoritmit, joita voidaan käyttää mittaamaan, kuinka arvokas linkkiprofiilisi on verrattuna kilpailijoihin. Näistä mittareista eniten käytettyjä ovat Ahrefsin Domain Rate (DR), Semrushin Authority Score (AS) ja Mozin Domain Authority (DA). SEO-ohjelmistoilla voi seurata minkä tahansa verkkotunnuksen auktoriteetin kehittymistä, joten domainin auktoriteetin kehittymistä kannattaa seurata erityisesti vertailtuna pahimpien kilpailijoiden verkkotunnusten auktoriteettiin.
Tärkeintä on seurata kuitenkin orgaanisen hakukonenäkyvyyden kehittymiseen liittyviä mittareita, kuten Share of Voice, etusivulle rankkautuvien hakusanojen määrän kehittyminen ja orgaanisen hakukoneliikenteen kehittyminen. Ja kuten linkkien rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, myös näitä tulee seurata pitkällä aikajänteellä.
Linkkien rakentamisen tulevaisuus
Linkkien rakentamisen maailma muuttuu jatkovasti, ja tulevaisuudessa algoritmit tulevat olemaan entistä tarkempia linkkien laadun arvioinnissa. Googlen tavoite on jatkuvasti parantaa hakutuloksia siten, että ne perustuvat todelliseen arvokkuuteen ja relevanssiin käyttäjille. Tämä tarkoittaa, että manipuloivat linkkien rakentamistekniikat tulevat entistä riskialttiimmiksi. Linkitysten laatuun keskittyminen on siis ensiarvoisen tärkeää. Myös teknologiset muutokset, kuten tekoälyn ja koneoppimisen kehittyminen, tulevat vaikuttamaan siihen, miten linkkien laatu ja konteksti arvioidaan.
Google korostaa jatkuvasti, että linkkien pitäisi muodostua luonnollisesti eli orgaanisesti sen sijaan, että niitä rakennettaisiin itse. Tämä johtuu siitä, että Google haluaa varmistaa, että hakutulokset perustuvat aitoon sisällön laatuun eikä manipulointiin. Google pyrkii estämään SEO:n keinotekoiset linkkien hankinnan strategiat, kuten maksulliset linkit tai linkkifarmit, jotka voivat vääristää Googlen algoritmia ja hakutuloksia.
Linkkien saaminen orgaanisesti on yleensä erittäin hidasta ja epävarmaa, eikä kehity skaalautuvasti, joten kyllä yritysten oikeasti kannattaa aktiivisesti panostaa linkkien hankkimiseen jatkuvalla frekvenssillä, jotta verkkotunnuksen auktoriteetti pysyy kasvusuunnassa. Laadukkaita linkkejä voidaan hankkia yrityskohtaisesti strategisilla tavoilla, kuten vieraskirjoittamisella, natiivimainonnalla, sisältöyhteistöillä, mediatiedottamisella ja suhteiden rakentamisella. Aktiivinen linkkien rakentaminen auttaa nopeuttamaan SEO-tuloksia ja parantamaan hakukonesijoituksia, kunhan se tehdään vastuullisesti ja laadukkaasti, ilman manipuloivia taktiikoita.