Boston Consulting Groupin (BCG) tuoreesta raportista selviää, että Suomen yrityskauppamarkkinat jatkavat hiljaiseloaan. Suomi on jäänyt jälkeen sekä kauppojen määrässä että arvossa ja on nyt Pohjoismaiden hiljaisin yrityskauppamarkkina. Sekä kauppojen arvo että määrä on pudonnut yli 20 % vuoden 2024 aikana edellisen vuoden lukuihin verrattuna.
Suomessa vuoden 2024 kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana tehtiin 217 yrityskauppaa, kun viime vuonna vastaavana ajanjaksona tehtiin 283 kauppaa. Myös kauppojen arvo laski: vuonna 2023 niitä tehtiin noin 8,3 miljardin euron arvosta, tänä vuonna summa on noin 6,5 miljardia.
BCG:llä Pohjoismaissa integraatioista ja yrityskaupoista vastaava osakas Matti Ollila kommentoi, että suomalaisyritykset ovat tavallisesti olleet varovaisia tekemään suuria päätöksiä epävarmoina aikoina. Varovaisuus voi heikentää suomalaisyritysten kilpailukykyä verrattuna yrityksiin, jotka uskaltavat hyödyntää markkinan matalasuhdanteen mahdollisuuksia.
Laskusuhdanne jatkuu
Vuonna 2021 pandemian jälkeen markkina elpyi mukavasti, mutta sen jälkeen on jälleen ollut laskusuhdannetta. Tänä vuonna yrityskauppojen arvo on Suomessa selvästi pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella. Näkyvissä ei myöskään ole välittömiä muutoksia, jotka nostaisivat arvoa ylöspäin.
Maailmanlaajuisesti yrityskauppojen arvo on kuitenkin noussut hieman. Silti tämäkin lukema on historiallisten keskiarvojen alapuolella. Suomen markkina eroaa globaalista trendistä selkeästi laskevan suuntauksen vuoksi. Täällä isommat kaupat ovat olleet viime vuosina vähäisiä, vaikka aktiivista yritystoimintaa onkin erityisesti peli- ja teknologiateollisuudessa.
Tilanne muissa Pohjoismaissa
Tanskassa yrityskauppojen arvo on kaksinkertaistunut vuoden 2024 kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana, vaikka kauppoja ei ole ollut määrällisesti paljon. Tämä johtuu osittain kahdesta suuresta kaupasta, joista merkittävin on Novo Nordiskin kauppa Catalentista.
Ruotsissa yrityskauppamarkkina on laskenut voimakkaasti viimeisten kahden vuoden aikana. Laskua on tapahtunut sekä kauppa-arvossa että kauppojen määrässä. Tänä vuonna kauppa-arvot ovat jääneet kauas huippuvuosista. Markkina oli erittäin aktiivinen vuonna 2021 pandemian jälkeisen nousukauden myötä, mutta laskusuhdanne on ollut jyrkkä.
Norjassakin kauppojen määrä ja arvo nousivat merkittävästi vuonna 2021, mutta laskivat taas parin vuoden kuluttua. Norjan markkinat ovat silti säilyneet hieman vahvempina suurten transaktioiden ansiosta. Megakaupat ovat tukeneet Norjan tilannetta, mutta pienempien kauppojen määrä on vähentynyt, minkä vuoksi yrityskauppamarkkina on hidastunut vuonna 2024.