Tässä hetkessä on vaikea viedä muutoksia eteenpäin ja ylipäätään tehdä johtamistyötä hyvin, jos ei ensin kohtaa niin asioita kuin ihmisiä ja erityisesti ihmisiä. Kohtaaminen on inhimillisen työelämän ytimessä.
Olen Maikku Siren, työelämävalmentaja ja johdon työnohjaaja CSLE (STOry) ja olen vuosien varrella tehnyt paljon töitä erilaisten organisaatioiden kanssa, joissa on kipuiltu niin kasvun haasteiden, toiminnan kehittämisen kuin muutosneuvotteluiden paineissa. Organisaatiot ovat edustaneet laajasti työelämän eri toimialoja. Yhteisenä tekijänä kuitenkin useimpiin tilanteisiin on lopulta ollut tarve inhimillisen ja sujuvan työarjen vahvistamisesta ja erityisesti vuorovaikutuksen ja tunnekyvykkyyden teemat. Tämä artikkeli käsittelee inhimillisen työelämän ja erityisesti inhimillisen työarjen vahvistamista ja tarjoaa keinoja siihen niin johtamisen kuin työyhteisön ja organisaation tueksi.
Miksi inhimilliseen työelämään pitää kiinnittää huomio juuri nyt?
Kukapa meistä ei haluaisi tehdä töitä työympäristössä, jossa on sekä psykologisesti että fyysisesti turvallista ja samaan aikaan Ylen työelämä-artikkelissa 5.7.25 kerrottiin, että työsuojeluviranomaiset saivat vuonna 2024 noin 2700 yhteydenottoa häirintään ja työssä kuormittumiseen liittyen. Se on enemmän kuin koskaan aiemmin ja 500 enemmän kuin vuonna 2023.
Meillä on työelämässä tällä hetkellä monen tasoisia ja vaikeitakin ongelmia ratkaistavina. Ja osa on sellaisia, joita yksittäinen organisaatio ei edes kykene ratkaisemaan, näistä esimerkkinä voisi mainita vaikkapa maailmanpoliittisen tilanteen tai vaikeasti ennustettavan talouden tilanteen. Toisaalta meillä on paljon haasteita, joihin voimme vaikuttaa. Näitä ovat työssä jaksaminen ja työturvallisuus, monimuotoisuuden teema, nuorten pääsy osaksi työelämää, työyhteisöjen kyvykkyys ratkoa ongelmia siellä, missä ne syntyvät, johtajien ja esihenkilöiden riittävä tuki johtamistyöhön.
Nämä kaikki ovat haasteita, joita ratkaisemalla organisaatio säilyy kilpailukykyisenä, henkilöstömenot pysyvät ennakoitavissa ja ennen kaikkea työarki on sujuvaa. Hyvinvoiva työntekijä haluaa tehdä työnsä hyvin, on työtehtävä sitten suorittavaa työtä, asiantuntijatyötä tai johtamistyötä. Inhimillinen työelämä on mahdollista mutta se vaatii aktiivista valintaa ja jokapäiväisiä tekoja, erityisesti esihenkilöiltä ja johtajilta.
Käytän tässä artikkelissa sekä inhimillisistä työelämää että työarki -termiä. Työelämällä tarkoitan laajemmin koko suomalaista työelämää ja työarki tässä tarkoittaa jokaisen organisaation muodostamaa omaa työarkea. Sinänsä näiden termien erottamisella ei ole merkitystä mutta työarki sanana on helpommin omaan toimintaan omaksuttavaa kuin työelämä. Emme ehkä kykene muuttamaan koko työelämää mutta omaan työarkeemme voimme paljonkin vaikuttaa. Ja juuri tähän vaikuttamiseen haluan olla kannustamassa johtajia, esihenkilöitä ja työyhteisöjä.

HoxaLux Oy
HoxaLux Oy on perustettu vahvistamaan inhimillistä ja sujuvaa työelämää. HoxaLux auttaa johtajia, esihenkilöitä ja työryhmiä inhimillisemmän työelämän kehittämisessä ja tilanteissa, joihin toivotaan tai tarvitaan ulkopuolista tukea, innostajaa tai kehittäjää valmennuksen, konsultoinnin ja työnohjauksen keinoin. HoxaLux:n toiminta perustuu vahvaan asiantuntemukseen ja aitoon haluun luoda parempi työelämä.
Inhimillinen ja sujuva työarki on valinta.
Inhimillinen ja sujuva työarki syntyy teoista, joita ohjaavat organisaation ja yksilöiden valinnat ja tekojen taustalla oleva aikeet. Hyvä aie on jo alku mutta vasta teot sytyttävät aikeet eloon.
Organisaation on mahdollista olla yhtä aikaa inhimillinen ja tehokas mutta on ymmärrettävä, ettäilman ihmisiä, ei ole organisaatioita. Organisaatiot ovat ihmisten muodostamia järjestelmiä ja onkin jotenkin hassua, että tässä ajassa organisaatioiden vastuulle annetaan sellaisia tehtäviä, jotka kuuluvat enemmän tai vähemmän jokaisen organisaation jäsenen tehtäväksi. Liekö syynä pelko ihmisten reaktioista tai vastuun pakoilu omasta käyttäytymisestä…?
On kuitenkin niin, että teot määrittävät lopulta sen, miten inhimillinen työarki organisaatiossa on. Jos toistuvasti toimitaan epäasiallisesti, poissuljetaan joku työyhteisöstä, suositaan jotain, teetetään sellaisia työtehtäviä, joihin osaaminen ei riitä, oletetaan, että töitä tehdään oman jaksamisen kustannuksella, pidetään kiinni vain omista eduista, luodaan kohtuuttomia odotuksia ja aikapaineita, on vain kiiltokuvapuhetta, että organisaatio olisi inhimillinen.
Inhimillisesti notkea toimintakulttuuri
Nykyisessä työelämässä muutosten vauhti vain kiihtyy. Yhden muutoksen läpivietyä, on edessä jo seuraava muutos ja pahimmillaan muutoksia ei edes ehditä kunnolla jalkauttamaan arkeen, hengästyttävää ja kuluttavaa. Toisaalta organisaatioilla ei ole varaa jäädä muutosten ulkopuolelle. Millainen toimintakulttuuri kestää tällaista painetta?
Käytän termiä inhimillisesti notkea toimintakulttuuri, joka kuvastaa sitä, että organisaatiossa kyetään ketteriin ja joustaviin muutoksiin ilman, että se ulosmitataan ihmisten selkärangasta. Toki ihmiset ovat eri elämäntilanteissa ja erilaisia persoonia. Toisilla resilienssi eli muutoksista selviäminen ei ole yhtä vahvaa kuin toisilla. Inhimillisessä työarjessa nämä ymmärretään mutta inhimillinen työelämä ei tarkoita sitä, että muutokset jätetään sen vuoksi tekemättä vaan, että ne tehdään ymmärtäen niiden vaikutukset ihmisiin. Johtaja tai esihenkilö, joka muutoksia vie eteenpäin, kykenee tunnistamaan erilaisten ihmisten erilaista johtamistarvetta muutostilanteissa. Tämän mahdollistaa se, että johtaja tai esihenkilö tuntee työntekijänsä riittävän hyvin, on valmis kohtaamaan ja kuulemaan ihmisiä muutosten keskellä ja näin edesauttaa ihmisten osallisuuden ja hallinnan tunteen vahvistumista. Tutkimuksen mukaan empaattinen käytös tarttuu nähdessä toisten toimivan empaattisesti ja sitä inhimillisesti notkea toimintakulttuuri lopulta on.
Inhimillisesti notkea toimintakulttuuri ei synny automaattisesti eikä ilman panostusta sen kehittämiseen. Toimintakulttuurin kehittäminen on organisaation vastuulla mutta toimintakulttuuri elää ihmisten teoissa. Siksi on tärkeää, että inhimillistä toimintakulttuuria kehitetään kaikkien kanssa aidosti yhdessä esimerkiksi aluksi erilaisin fasilitoiduin työpajoin ja sitten arjen tasolla yhdessä toimien työpajoissa sovitun mukaisesti. Esihenkilön ja johtajien tehtävä on puuttua toimintaan, joka ei ole inhimillisen toimintakulttuurin mukaista.
Mitä inhimillinen työarki vaatii johtamiselta?
Kuvaan johtamista johtamisen systeemisyyden kautta. Johtajalla on kaksi tärkeää osa-aluetta, jotka sitten käytännön työhön tuovatkin monenlaisia kerrostumia. Toinen näistä on organisaation perustehtävästä huolehtiminen ja toinen on ihmisten johtaminen. Johtamisessa tasapainoillaan näiden kahden osa-alueen välillä, välillä paremmin ja välillä heikommin onnistuen. Inhimillinen johtaminen tuottaa innostusta ja sitoutuneisuutta mutta organisaation perustehtävän unohtuessa riskinä on, että ihmiset pitkästyvät. Jos taasen johtamisessa painottuu liiaksi organisaation perustehtävä, käy niin, että ihmiset ahdistuvat ja kyynistyvät, koska heiltä katoaa hallinnan ja osallisuuden tunne. Näin muutosneuvotteluiden aikaan tämä on harmittavan yleistä, joskin ymmärrettävää.
Ehkäpä kuitenkin keskeisintä inhimillisen työarjen johtamisessa on johtaja/ esihenkilö itse. Jos johtajalla/ esihenkilöllä on epäselvä tehtävänkuva, matala motivaatio tehtävään tai omia jaksamisen haasteita, on silloin vaikea johtaa ihmisiä kohdaten, heitä rohkaistaen ja rajoja laittaen.
Inhimillinen työarki vaatii johtamiselta välittämistä, rohkeutta, vaatimista, tuloksellista vuorovaikutusta ja riittävää tunnekyvykkyyttä. Näitä kaikkia osa-alueita voi hyvin vahvistaa ja siihen työnohjaus on vaikuttava sekä kustannustehokas keino. Työnohjauksessa johtaja/ esihenkilö voi rauhassa tarkastella omaa toimintaa ja vahvistaa toiminnassaan inhimillisen johtamisen osa-alueita.
Miten päästä alkuun ja eteenpäin inhimillisen työarjen vahvistamisessa?
Organisaatiossa voi olla ohjeita ja toimintamalleja siihen, miten erilaisissa tilanteissa tulee toimia. Nämä ovat hyviä aikeita, jotka tukevat inhimillistä työarkea. Hyvät aikeet eivät kuitenkaan riitä, niin kuin olen todennut, vaan teot ovat ne, jotka ratkaisevat. Ja nimenomaan esihenkilön ja johtajan teot. Toki inhimillinen työarki on jokaisen vastuulla ja jokainen työryhmän jäsen tekee aktiivisen valinnan toimintansa suhteen. Tässä en malta olla muistuttamatta myös sitä, että tekemättä jättäminen tai sanomatta jättäminenkin ovat aktiivisia tekoja. Tosin ne ovat ymmärrettäviä aktiivisia tekoja toimintakulttuurissa, jossa vallalla on turvattomuus ja pelko tai epäterve kilpailu ihmisten välillä. Tällainen toksinen johtamiskulttuuri ei välttämättä muutu yhden tai kahdenkaan johtajan vaihdoksella vaan vaatii pitkäjänteistä työtä ja selkeän päätöksen siitä, mikä on hyvää ja mikä haitallista toimintaa.
Inhimillinen työarki on ennen kaikkea arvoihin pohjautuvaa toimintaa. Nykyään jokaisella organisaatiolla on kirjatut arvot, joiden muistaminen saati niiden eläminen todeksi arjen tasolla vaihtelee. Organisaation arvojen lisäksi työyhteisöillä voi vielä olla omat organisaation arvoihin mukautuvat arvot ja sitten tietysti jokaisella työntekijällä on omat, tärkeät arvonsa. Näihin kaikkiin vaikuttavat yhteiskunnan arvot. Puhun tästä arvokerrostumana.
Inhimillistä työarkea vahvistaessa on hyvä olla tietoinen tästä kerrostumasta ja oiva tapa lisätä yhteistä ymmärrystä arvoista onkin arvotyöpajat.
Suosittelen arvotyöpajoja ensin johtoryhmille (koska tämän pitää olla ensin selvää johtamisessa) ja sen jälkeen työyhteisöittäin pidettäviksi. Arvotyöpajoissa ei valita yhteisiä arvoja trendaavista sanoista vaan käydään avointa keskustelua siitä, mikä itselle ja toisille on tärkeää, miten se heijastuu omaan työhön ja miten paljon omista arvoista on mahdollista joustaa yhteisen tekemisen vuoksi ja ehkäpä oleellisempana vielä, mitä sitten, kun ei kykene joustamaan omista arvoistaan? Miten toimimme arvoristiriidoissa?
Tällainen keskustelu on pohja teoille, joita yhdessä ja jokainen omalta osaltaan tekee inhimillisen työarjen vahvistamiseksi.
Työskentelen paljon erilaisten konfliktitilanteiden parissa ja aika usein päädymme nimenomaan arvokeskusteluihin. Konfliktien osapuolilla on saattanut olla hyvinkin erilainen käsitys siitä, mikä on tärkeää ja millaisella kustannuksella omasta tärkeänä pidetystä asiasta pidetään kiinni. Tästä käytännön esimerkkinä on vaikkapa se, miten tasapuolisesti koetaan, että tiimissä työtä tehdään. Työntekijä, jolle suorittaminen ja työn valmiiksi saattaminen mahdollisimman pian on tärkeää, saattaa ajautua konfliktiin sellaisen työntekijän kanssa, joka priorisoi jonkun muun työn tämän yhteisen työn edelle. Arvokeskusteluissa voidaan tällaisetkin asiat keskustella ennakkoon.
Arvotyöpajojen lisäksi inhimillistä työarkea voidaan vahvistaa jo aiemmin mainitsemallani työnohjauksella. Työnohjaus on vaikuttava keino työyhteisötasolla inhimillisen työarjen tekojen tarkasteluun ja niiden vahvistamiseen. Työnohjauksesta vaikuttavaa tekee sen prosessimuotoisuus, joka mahdollistaa asioiden syvemmän tarkastelun yhdessä.
Mitä työnohjaus on?
STOry (Suomen työnohjaajat ry.) määrittelee työnohjauksen näin; työnohjaus on työhön, työyhteisöön ja toimintaympäristöön sekä johtamiseen liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tarkastelua ja jäsentämistä koulutetun työnohjaajan avulla.
Työnohjauksen tunnettuuden ja laadukkuuden eteen tehdään työtä, jotta entistä useampi löytäisi työnohjauksen oman/ työyhteisön työn kehittämisen ja työssä jaksamisen tueksi. Työnohjaajia on monella eri taustalla ja eri koulutuksella olevia ja joskus voi olla myös vaikea löytää itselle tai työyhteisölle sopivaa työnohjaajaa. Olen huomannut asiakkaiden kanssa keskusteluissa myös sen, että aiemmat ehkäpä hieman huonot kokemukset saattavat värittää ja vääristää ajatuksia työnohjauksen vaikuttavuudesta. Siksi onkin tärkeää, että työnohjausprosessin ensimmäisten kertojen jälkeen sekä työnohjaajalla että asiakkaalla on mahdollisuus päättää prosessi, jos syntyy kokemus siitä, että työnohjaajan tarjoama tapa työnohjata ei ole oikea siinä hetkessä asiakkaalle. Kannustan rohkeasti kokeilemaan erilaisia työnohjauksia ja näin löytämään itselle sopiva. Ja vielä vinkkinä; Työnohjaajan tehtävä on herätellä ja hoksautella hieman ehkä vaikeillakin kysymyksillä tarkastelemaan työhön liittyviä tilanteita ja tunteita. Ammattitaitoinen työnohjaaja kykenee tämän tekemään turvallisesti asiakkaan tilanne huomioiden. Kysy siis rohkeasti työnohjauksesta lisää!
Lopuksi
Johtamistyössä painottuu siis yhä enemmän inhimillisyys ja hyvät vuorovaikutustaidot. Työelämän uusi sukupolvi vaatii johtamiselta inhimillisyyttä ja yksilöllistä kohtaamista, arvojohtamista. Ikääntyvä sukupolvi ymmärrystä ikäjohtamiseen. Työhyvinvointi näkyy organisaation tuloksessa ja tehokkuudessa. Maailman epävakaa tilanne heijastuu niin talouteen kuin ihmisten tulevaisuuden uskoon. Lisäksi yhä vähenevä määrä haluaa johtaja- tai esihenkilöpositioon. Johtamiseen kohdistuu isoja paineita ja siksi on tärkeää vahvistaa johtamistyön inhimillistä ydintä.
Et voi antaa muille sellaista, mitä sinulla ei ole. Johtamistyö käy raskaaksi ja uuvuttaa, jos et ensin pidä huolta itsestäsi. Ei siis ole itsekästä hakea tai pyytää itselle työnohjausta tai coachingia tai vaikkapa koko johtoryhmälle yhteistä prosessia. Jos taloudelliset mahdollisuudet työnohjauksen tai valmennusten suhteen ovat rajatut, keskittykää ensin johtajien ja esihenkilöiden työn tukemiseen.
Hyvinvoiva esihenkilö ja johtaja valaa intoa ja toivoa ympärilleen sekä kykenee huolehtimaan tasapainosta johtamisen systeemisyydessä. Uskalla siis ottaa johtaminen haltuun ja mahdollista inhimillinen ja sujuva työarki niin johtamiseen kuin koko työyhteisölle!
HoxaLux Oy
HoxaLux Oy on perustettu vahvistamaan inhimillistä ja sujuvaa työelämää. HoxaLux auttaa johtajia, esihenkilöitä ja työryhmiä inhimillisemmän työelämän kehittämisessä ja tilanteissa, joihin toivotaan tai tarvitaan ulkopuolista tukea, innostajaa tai kehittäjää valmennuksen, konsultoinnin ja työnohjauksen keinoin.
HoxaLux:n toiminta perustuu vahvaan asiantuntemukseen ja aitoon haluun luoda parempi työelämä.
Maikku Siren
Maikku Siren on työelämävalmentaja ja johdon työnohjaaja CSLE (STOry) sekä HoxaLux Oy:n toimitusjohtaja ja toinen omistaja. Maikun koulutus:
- sosiaali –ja terveysalan johtamisen YAMK
- Johdon työnohjaaja/ coach CSLE
- sairaanhoitaja (mielenterveys- ja päihdehoitotyö)
- NLP practitioner, hyvinvointivalmentaja ja kasvatustieteiden perusopinnot.
Maikulla on Sote-alalta pitkä (15v.) esihenkilö- ja johtamisura taustalla ja viimeiset vuodet hän on päätoimisesti valmentanut, konsultoinut sekä työnohjannut työryhmiä, esihenkilöitä ja johtajia eri toimialoilla.
Lähdemateriaalia:
https://yle.fi/a/74-20162199?sfnsn=mo
https://yle.fi/a/74-20170960?sfnsn=mo
Yuqing Zhou, Shihui Han, Pyungwon Kang, Philippe N.Tobler, Grit Hein: The social transmission of empathy relies on observational reinforcement learning.
Suomen työnohjaajat ry
Pekka Tölli: Minä näen sinut, arvostuksen psykologiaa.
Brenê Brown: Rohkaiseva johtaja.
Amy Edmonson; the Fearless Organization
Miia Paakkanen; Empatian voima työssä, Battling the barriers to compassion in organizations (artikkeli)
Kim Scott; Radical Candor
Helena Åhman; Keskusteluälykkyys painetilanteissa