Suomalaiset yritykset katsovat yhä vahvemmin Yhdysvaltoihin. Kauppakamarien tuoreessa vientijohtajakyselyssä 56 prosenttia vastanneista kertoo Yhdysvaltojen olevan kasvava markkina omalla toimialalla. Syyskuun alussa toteutetussa kyselyssä oli mukana 113 vientialan yritystä 18 toimialalta.
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtajan Päivi Pohjanheimon mukaan tulos kertoo siitä, että suomalaisyritykset ovat optimistisia Yhdysvaltojen tarjoamien monipuolisten mahdollisuuksien suhteen, vaikka globaali talousnäkymä onkin epävakaa. Yritysten silmissä Yhdysvallat on entistä tärkeämpi kumppani ja kohdemarkkina viennin ja kansainvälistymisen näkökulmasta.
Vaikuttaako Yhdysvaltain presidentinvaalien tulos yritysten toimintaan?
Kyselyssä yrityksiltä kysyttiin näkemystä myös siitä, vaikuttaako Yhdysvaltain presidentinvaalien lopputulos yrityksen toimintaan. Vastaukset jakaantuivat melko tasaisesti. Lähes 38 prosenttia vastaajista sanoi vaalien lopputuloksen vaikuttavan yrityksen toimintaan. Noin 35 prosenttia sanoi, että tuloksella ei ole vaikutusta, ja noin 28 prosenttia ei osannut arvioida vaalien vaikutusta yrityksensä toimintaan.
Pohjanheimon mukaan Yhdysvaltain presidentinvaalien tuloksella voi olla vaikutusta esimerkiksi Yhdysvaltain talouspolitiikkaan ja kauppasopimuksiin. Nämä taas voivat heijastua kahdenväliseen kauppaan sekä vientimahdollisuuksiin. Tätä kautta vaalituloksella on merkitystä koko Euroopalle.
Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat yritysten toimintaympäristöön
Geopoliittiset jännitteet vaikuttavat väistämättä myös suomalaisyritysten toimintaan. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 14 prosenttia vastasi geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan kannattavuuteen merkittävästi. 77 prosenttia taas kertoi geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan kannattavuuteen jonkin verran tai hieman.
Jo useammassa Kauppakamarien kyselyssä yritykset ovat kertoneet ottavansa toimintaympäristön epävarmuudet huomioon riskienhallinnassaan. Yritykset ovat osanneet ennakoida varautumisen tarpeen jo pandemiasta lähtien.