Kauppasota ja teknologiajättien ylivalta uhkaavat verkkokaupan kasvua – MobilePay kirii Applen ja Google Payn rinnalle

kauppasota-container-ship

Verkkokaupan kasvu on jatkunut vahvana Euroopassa, mutta sen taival ei ole ongelmaton. Kaupan liiton ja maksupalveluyhtiö MobilePayn mukaan sisämarkkinoiden pirstaleisuus ja suurten amerikkalaisyritysten hallitseva asema uhkaavat hidastaa kehitystä, joka voisi muuten avata laajoja mahdollisuuksia eurooppalaisille yrityksille ja kuluttajille. Erityisen kriittinen kysymys on maksamisen infrastruktuuri, jossa kilpailu ei tällä hetkellä ole tasapuolista.

MobilePayn ja Kaupan liiton huolenaiheena on niin kutsuttu ”digitaalinen kauppasota”, jossa maksamisen portinvartijoina toimivat jättiläiset kuten Apple ja Google. Nämä yhtiöt rajoittavat kilpailua erityisesti mobiililaitteiden lähimaksamisen osalta – Applen tapauksessa esimerkiksi NFC-tekniikan avaamatta jättäminen ulkopuolisille maksusovelluksille estää käytännössä eurooppalaisia vaihtoehtoja kilpailemasta tasavertaisesti iPhone-käyttäjistä. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa kuluttajien valinnanvapaus kaventuu ja uusien innovaatioiden markkinoille pääsy estyy.

Samaan aikaan MobilePay raportoi vahvasta kasvusta Suomessa. Maksupalvelu ohitti huhtikuussa sekä Apple Payn että Google Payn suosituimpana mobiilimaksamisen tapana Suomessa. Tämä kertoo siitä, että eurooppalaisilla toimijoilla on potentiaalia, jos niille annetaan mahdollisuus kilpailla reiluilla ehdoilla.

Suomen kaupan liiton näkemyksen mukaan Euroopan unionin on nyt kiireellisesti saatettava digitaaliset sisämarkkinat kuntoon. Tämä tarkoittaa erityisesti digitaalisten palveluiden yhdenmukaistamista, kilpailun varmistamista maksamisessa sekä yhteisten pelisääntöjen luomista, joilla voidaan torjua teknologiajättien määräävä markkina-asema. EU:n aiemmat toimet, kuten Digital Markets Act (DMA), ovat askel oikeaan suuntaan, mutta toimeenpanon ja valvonnan on oltava tehokasta ja määrätietoista.

Ajankohta on erityisen kriittinen, koska verkkokauppa on edelleen voimakkaassa kasvussa. Suomessa sen myynti kasvoi alkuvuonna 8 prosenttia, ja monet kauppiaat investoivat nyt aktiivisesti digitaalisiin palveluihin ja maksamisen sujuvoittamiseen. Kuluttajien odotukset ovat korkealla – ostokokemuksen on oltava helppo, nopea ja turvallinen. Tämä ei kuitenkaan toteudu, jos eurooppalaiset yritykset joutuvat toimimaan epäreiluilla säännöillä teknologiajättien määrittelemässä kentässä.

Taustalla on myös geopoliittisia jännitteitä. Kaupan liitto viittaa mahdolliseen ”kauppasotaan”, jossa digitaalisten palveluiden pääsy markkinoille saattaa joutua poliittisten pelien välikappaleeksi. Tässä valossa EU:n riippuvuus yksittäisistä amerikkalaisista toimijoista on riskialtista paitsi taloudellisesti, myös strategisesti.

Yksi huomionarvoinen seikka on se, että eurooppalaiset maksupalvelut, kuten MobilePay ja Vipps, ovat yhdistäneet voimansa muodostaakseen pohjoismaisen maksujätin. Tämä osoittaa, että eurooppalainen yhteistyö voi tuottaa mittakaavaetua ja tarjota vastavoiman globaaleille toimijoille. Samalla se herättää kysymyksen: voisiko vastaavaa yhteistyötä tehdä laajemmin EU:n tasolla?

Verkkokaupan tulevaisuus näyttää valoisalta, mutta sen suunta ei ole itsestäänselvyys. Jos Euroopan unioni ei kykene vastaamaan digitaalisen talouden haasteisiin riittävän nopeasti ja tehokkaasti, vaarana on, että eurooppalaiset yritykset jäävät pysyvästi altavastaajiksi. Tämä ei ole vain taloudellinen kysymys – se on myös kysymys digitaalisesta itsemääräämisoikeudesta ja innovaatioiden tulevaisuudesta Euroopassa.

MAINOS:

Suonikohjut.info tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntevaa opastusta suonikohjujen oireiden tunnistamiseen ja nykyaikaisiin hoitomenetelmiin.