Hissiyhtiö Koneen tarina alkoi vuonna 1910 Helsingissä vaatimattomana konepajana. Nyt, yli sata vuotta myöhemmin, Kone mahdollistaa päivittäin miljoonien ihmisten sujuvan liikkumisen eri puolilla maailmaa. Joulukuussa 2024 yhtiö saavutti jälleen uuden merkkipaalun, kun se sai tilauksen maailman korkeimpaan asuinrakennukseen Dubaissa.
Kone toimittaa hissit yli satakerroksiseen Burj Binghatti Jacob & Co Residences ‑tornitaloon, josta tulee maailman korkein asuinrakennus. Tällä hetkellä korkein asuinkäyttöön tarkoitettu rakennus on New Yorkissa sijaitseva Central Park Tower. Dubain finanssikeskukseen rakennettava talo vastaa luksusasuntojen kysyntään ja tarjoaa asukkaille ylellisen asumiskokemuksen. Rakennuksen on määrä valmistua vuonna 2027.
Kone Oyj
- Perustettu vuonna 1910 Helsingissä
- Toimitusjohtaja: Philippe Delorme
- Työntekijöiden määrä: > 60 000
- Toimintaa > 60 maassa
- Liikevaihto vuonna 2023: 11 miljardia euroa
Koneen historiaa
Kone on vuosikymmenten aikana osoittanut pystyvänsä sopeutumaan alati muuttuvan maailman haasteisiin. Yhtiön päätoimiala on aina ollut hissien ja liukuportaiden valmistus, vaikka tuotevalikoimaan on kuulunut muutakin. Kone tunnetaan kansainvälisesti innovaatioistaan, joita ovat esimerkiksi konehuoneeton hissi ja erittäin kevyt nostoköysi, joka mahdollistaa jopa kilometrin mittaisen hissimatkan.
1910
Helsinkiin perustettiin vuonna 1908 konepaja nimeltä Tarmo, ja kaksi vuotta myöhemmin tuosta konepajasta muodostettiin osakeyhtiö Kone. Nimi muistuttaa edelleen yhtiön juurista vaatimattomana konepajana, joka korjasi ja valmisti sähkömoottoreita. Lisäksi Kone alkoi maahantuoda ja asentaa ruotsalaisia hissejä.
1914
Ensimmäisen maailmansodan aikaan Suomi kuului yhä Venäjään, joten Kone valmisti kymmenen miljoonaa messinkihylsyä Venäjän armeijan käyttöön. Yhtiön liikevaihto kasvoi ja työntekijöiden määrä nousi 10:stä 600 henkilöön. Tuolloin hissejä ei kuitenkaan myyty juurikaan, sillä sota rasitti taloutta ja pysäytti rakentamisen lähes kokonaan.
1918
Ensimmäinen Koneen valmistama hissi asennettiin Helsinkiin vuonna 1918. Kyseisenä vuonna hissien kysyntä oli edelleen erittäin vähäistä sodan vuoksi, joten Kone valmisti yhteensä vain neljä hissiä. Vähitellen kysyntä alkoi kasvaa. Vuonna 1924 hissejä valmistettiin sata ja vuonna 1928 Kone valmisti jo hissin päivässä.
1920
Koneen tekninen johtaja Walter Jakobsson ja hänen vaimonsa Ludovika voittivat pariluistelun olympiakultaa. He ovat yhä ainoat suomalaiset taitoluistelun olympiakultamitalistit.
1930
Kone hallitsi Suomen hissimarkkinoita, mutta markkinat olivat pienet ja lama laski Koneen myyntiä.
1933
Kompensoidakseen hissien heikkoa myyntiä Kone aloitti teollisuusnostureiden valmistuksen. Lisäksi yhtiö alkoi valmistaa itse sähkömoottorinsa, jotta tuotteiden laatu olisi varmasti hyvä.
1939
Kone juhli 3000. hissinsä valmistumista. Toinen maailmansota oli alkanut, ja sen aikana yhtiön tuotantokapasiteetti valjastettiin palvelemaan armeijan tarpeita. Kone valmisti esimerkiksi ammuksia, mutta piti samalla myös yllä vähäistä hissien ja nostureiden tuotantoa.
1940
Kone valmisti 200. nosturinsa.
1945
Toisen maailmansodan päätyttyä Suomi määrättiin maksamaan Neuvostoliitolle sotakorvauksia. Kone toimitti vuosina 1945–1952 Neuvostoliittoon yhteensä satoja hissejä, teollisuusnostureita ja nostimia Suomen valtion maksamina.
1952
Kun Neuvostoliiton sotakorvausohjelma päättyi vuonna 1952, Kone oli hyvissä asemissa jatkaakseen vientitoimintaansa Neuvostoliittoon. Yhtiön oli täytynyt nostaa kapasiteettiaan ja löytää uusia työntekijöitä sodassa menehtyneiden tilalle, jotta se pystyi valmistamaan sotakorvausohjelman vaatimat tuotteet.
1967
Kone avasi uuden hissitehtaan, jonka kapasiteetti oli 2 000 hissiä vuodessa. Se oli kaksi kertaa enemmän kuin koko Suomen hissimarkkinat.
1968
Kone osti ruotsalaisen ASEAn hissiliiketoiminnan. Kyseisellä liiketoimintayksiköllä oli myös norjalaisia ja tanskalaisia tytäryhtiöitä ja se oli suurempi kuin Kone. Yhdellä yrityskaupalla Koneesta tuli Pohjois-Euroopan markkinajohtaja.
1974
Yhtiö osti Westinghousen Euroopan hissiliiketoiminnan. Westinghouse oli markkinajohtaja Belgiassa ja Ranskassa ja sen liiketoiminta oli suurempaa kuin Koneen kansainväliset hissitoiminnot yhteensä. Westinghousella oli lisäksi asiantuntemusta pilvenpiirtäjistä.
1977
Kone aloitti suunnittelemiensa liukuportaiden tuotannon Ranskassa.
1986
Koneen hissejä ja liukuportaita tilattiin tuon aikakauden tunnetuimpiin rakennuksiin, kuten 120 metriä korkeaan ”Tête Défenseen” Pariisissa ja Saudi-Arabian sisäministeriön rakennukseen. 1980-luvulla Koneesta kehittyi useilla maantieteellisillä alueille toimiva monialakonserni. Sen liiketoimintaan kuuluivat hissien ja liukuportaiden lisäksi muun muassa laivojen lastinkäsittelyratkaisut, nosturit ja paperi- ja selluteollisuuden puunkäsittely. Vuosikymmenen loppupuolella yhtiö olikin yksi maailman kolmesta johtavasta valmistajista.
1994
Kone osti Yhdysvaltojen neljänneksi suurimman hissiyhtiön Montgomery Elevator Companyn. Se myös luopui muutaman vuoden aikana monipuolisesta tuotevalikoimastaan ja keskittyi ydinosaamiseensa, eli hisseihin ja liukuportaisiin.
1996
Kone mullisti hissialan, kun se toi markkinoille maailman ensimmäisen konehuoneettoman hissin. Pian innovaatiosta tuli alan standardi. Samana vuonna Kone myös osti jäljellä olleen vähemmistöosuuden liukuporraskumppanistaan, saksalaisesta O&K Rolltreppenistä. Näin Kone nousi maailman johtavaksi liukuporrasvalmistajaksi.
2001
Kone toi markkinoille pilvenpiirtäjiin tarkoitetun rakennusajan hissiratkaisun, jonka ansiosta rakentaminen on turvallisempaa ja nopeampaa.
2002
Yhtiö osti suomalaisen Partekin, ja tämäkin yritysosto merkitsi Koneelle itseään suuremman yrityksen valtaamista. Samalla kone pyrki laajentamaan toimintaansa Kiinan, Intian, Venäjän ja Lähi-idän markkinoilla.
2005
Kone Oyj jakautui kahtia: toinen yhtiö jatkoi toimintaansa nimellä Kone Oyj, toisen nimeksi tuli Cargotec Oyj.
2008
Kone Design Collection -sisustussarja palkittiin Good Design -muotoilupalkinnolla. Kone oli ensimmäinen hissi- ja liukuporrasyhtiö, joka sai kyseisen palkinnon.
2013
Pilvenpiirtäjien hissiteknologia mullistui, kun Kone toi markkinoille Kone UltraRope -ratkaisun. Kevyessä nostoköydessä on hiilikuituydin, mikä ratkaisee monet teräsköyden haitoista. Tällainen rakenne mahdollistaa jopa kilometrin yhtäjaksoisen hissimatkan.
2016
Maailman ensimmäiset kaarevat liukuportaat asennettiin Saksan Hampurissa sijaitsevaan Elbphilharmonie-konserttitaloon. Kyseiset Koneen valmistamat liukuportaat ovat myös Euroopan pisimmät.
2023
Kone oli ensimmäinen hissi- ja liukuporrasalan toimija, joka sai IEC 62443 -kyberturvallisuussertifikaatin DX-luokan hisseilleen ja ISO 27001 -sertifikaatin digitaalisille palveluilleen. Samana vuonna yhtiön tuotantoyksiköistä tuli hiilineutraaleja.
2024
Koneen hisseillä ja liukuportailla liikkuu jopa 2 miljardia ihmistä päivittäin. Yrityksellä on toimintaa yli 60 maassa. Sillä on yli 60 000 työntekijää ja 600 000 asiakasta joka puolella maailmaa.
Pitkä vaiheikas historia, suuret tavoitteet
Sopeutuvuuden, kovan työn ja onnistuneiden yritysostojen ansiosta Kone on kasvanut yhdeksi maailman johtavista yrityksistä alallaan. Yhtiön tavoitteena on vuosina 2025–2030 saavuttaa johtava asema toimialallaan. Tulevina vuosina Kone aikoo keskittyä erityisesti seuraaviin neljään painopistealueeseen:
Digitaalisuuden kiihdyttäminen: Erilaiset digitaaliset ratkaisut mahdollistavat reaaliaikaisen tiedon ja välittömän reagoinnin ongelmatilanteissa. Niiden avulla Kone pystyy tarjoamaan asiakkailleen parasta palvelua sekä helpottamaan huoltoteknikoidensa arkea.
Päästöjen vähentäminen: Rakennetun ympäristön osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on jopa 40 %, minkä vuoksi monet tahot etsivät keinoja vähentää rakentamiseen ja rakennusten toimintaan liittyviä päästöjä.
Modernisoinnin vauhdittaminen: Koneen mukaan maailmassa on lähes 10 miljoonaa hissiä ja liukuporrasta, jotka pitäisi modernisoida.
Asuinrakennusmarkkinassa voittaminen: Asuinrakennussegmentin osuus maailmanlaajuisesta hissi- ja liukuporrasmarkkinasta on yli 50 prosenttia, joten luonnollisesti sillä on suuri merkitys Koneen kannattavuudelle.
Kone haluaa olla yritys, jonka kanssa on miellyttävää työskennellä ja tehdä yhteistyötä. Toimintaa ohjaavat tärkeät arvot, kuten rohkeus ja välittäminen.