Kotimainen verkkokauppa on kasvanut kolmannella vuosineljänneksellä euromääräisesti melkein 5 prosenttia ja tilausmäärät ovat nousseet 14 prosenttia. Vilkas Group Oy:n tuottama verkkokauppaindeksi kertoo ostokäyttäytymisen muutoksesta. Suomalaiset ostavat netistä aiempaa useammin mutta halvempia tuotteita. Verkkokauppaindeksi perustuu lähes 2 000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin ostotapahtumiin.
Indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakosken mukaan verkkokaupan kasvu on talouden kannalta tärkeää, mutta kiinalaisen verkkokaupan massiiviseksi kasvanut krääsätuonti on vakava uhka kotimaiselle verkkokaupalle.
”Kiinalaisen krääsäkaupan räjähdysmäinen kasvu vaatii kuitenkin nyt nopeita vastauksia, vaara vaanii jo lähellä”, Korkiakoski sanoo.
Korkiakosken mukaan kuluttajat ovat entistä hintaherkempiä. Sen ja lisääntyneen halpatuonnin vuoksi ostaminen on siirtynyt vauhdikkaasti kiinalaisiin verkkokauppoihin. Samanaikaisesti suomalaisten tileillä on kuitenkin mittava säästöpuskuri, joka on kertynyt viime vuosien epävarmuuden ansiosta. Korkiakoski on seurannut pitkään verkkokaupan ja koko talouden keskinäistä suhdetta ja on tehnyt tekoälyavusteisen kokonaisanalyysin, joka kertoo kriittisen pisteen kotimaiselle verkkokaupalle olevan hyvin lähellä. Jos kiinalaista krääsäkauppaa ei pysäytetä, se on todellinen uhka kotimaiselle verkkokaupalle.
”Pelkkään matematiikkaan perustuva analyysi kertoo, että jos mikään ei muutu, kotimaisen pk-verkkokaupan markkinaosuus voi pudota kriittiseen 5 %:iin jo vuoden 2026 puolivälissä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että monelle toimijalle ei jää riittävää markkinaa elinkelpoisuuden turvaamiseksi”, Korkiakoski arvioi.
Kaksi mahdollista keinoa suunnan muuttamiseksi
Korkiakosken mukaan on kaksi realistista, toisiaan täydentävää polkua, joilla suunta voidaan muuttaa. Ensimmäinen vaihtoehto on EU:n regulaatio, joka voi kaventaa halpatuonnin etumatkaa nopeasti. Toinen vaihtoehto on talouskasvu. Kun epävarmuus hellittää, ihmiset käyttävät todennäköisemmin rahaa laadukkaampiin, arvokkaampiin ja usein kotimaisiin hankintoihin. Silloin keskimääräinen ostos kasvaisi ja kotimainen verkkokauppa ja koko talous vahvistuisi.
”Tämä ei silti ole automaattista, vaan kotimaisen tarjonnan on vastattava kysyntään laadukkaalla palvelulla ja kilpailukykyisin hinnoin”, Korkiakoski muistuttaa.
Kotimaisen verkkokaupan kriisiytyminen Kiina-tuonnin takia olisi isku koko kaupan alalle Suomessa. Sillä olisi kielteisiä vaikutuksia myös työllisyyteen ja talouteen. Ilmassa on kuitenkin myös paljon positiivisia merkkejä, kuten jäänmurtajakaupat sekä verkkokaupan myynnin euromääräinen kasvu.
”Nyt täytyy panostaa talouskasvuun ja samalla huolehtia, että krääsätuonti Kiinasta saadaan kuriin”, Korkiakoski sanoo.