Osaajapula uhkaa sähköalaa

sahkoalan-osaajapula

Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n tuore selvitys nostaa esiin huolestuttavan ilmiön: sähköalalla valmistuvien osaamistaso on heikkenemässä, mikä voi pahimmillaan vaarantaa myös sähköturvallisuuden. Osaajapulaa kiihdyttävät eläköitymisten aiheuttama luonnollinen poistuma ja puhtaan siirtymän kasvattamat työvoimatarpeet – ja tilannetta pahentavat opetuksen resurssileikkaukset ja liian vähäinen yhteistyö oppilaitosten ja yritysten välillä.

STULin haastattelemat opettajat, yritysedustajat ja alan järjestöjen toimijat nostavat esiin, että lähiopetuksen väheneminen ja opetuksen määrälliset tavoitteet ovat nakertaneet koulutuksen laatua. Käytännön taitojen opettaminen ei onnistu pelkästään etänä – erityisesti sähköalalla, missä turvallisuus ja tekninen osaaminen kulkevat käsi kädessä. Teoreettinen osaaminen ei riitä ilman käytännön harjoittelua, ja tilanne on johtamassa siihen, että työelämään tulee valmistuneita, joilla ei ole riittäviä valmiuksia työn vaatimuksiin.

Oppilaitosten ja yritysten yhteistyö kaipaa vahvistusta

Selvitys osoittaa myös, että työelämässä tarvittavat uudet teknologiat, kuten aurinkosähköjärjestelmät ja sähköautojen latausratkaisut, eivät aina ehdi opetussuunnitelmiin ajoissa. Tämä on vakava ongelma, sillä sähköalan teknologiat kehittyvät nopeasti, ja yritykset tarvitsevat työntekijöitä, jotka hallitsevat uusimmat järjestelmät. Yritykset ja oppilaitokset toivovatkin enemmän vuoropuhelua ja yhteistyötä – mutta nykyiset resurssit eivät tätä aina mahdollista.

Yhteistyön tiivistäminen voisi tarkoittaa esimerkiksi säännöllisiä tapaamisia, yhteisiä projekteja ja käytännönläheistä koulutusta yritysten tiloissa. Joissakin tapauksissa tällainen yhteistyö on parantanut opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia, mutta hyvät käytännöt eivät ole levinneet laajasti koko alalle.

Sähköalan tulevaisuus vaatii panostuksia nyt

Sähköalan tulevaisuuden näkymät liittyvät kiinteästi puhtaan siirtymän vaatimuksiin – mutta ilman riittävää osaamista ja koulutuksen laadun varmistamista ala ei pysty vastaamaan kasvavaan työvoimatarpeeseen. Selvitys herättääkin vakavan kysymyksen: onko nykyinen koulutusjärjestelmä riittävä takaamaan osaavan ja turvallisuudesta huolehtivan työvoiman tulevaisuudessa?

STULin viesti on selvä: käytännön taitoja ei voi opetella pelkästään etänä, ja koulutuksen rakenteet on rakennettava tukemaan aitoa työelämävalmiutta. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia – lisää resursseja opetukseen, vahvempaa yhteistyötä alan yritysten ja oppilaitosten välille sekä joustavampia koulutusratkaisuja, jotka huomioivat sähköalan nopeasti muuttuvat tarpeet.

Sähköalan osaajapula ei ole vain koulutussektorin ongelma – se on koko yhteiskunnan haaste, joka vaatii nopeaa reagointia, jotta ala voi vastata puhtaan siirtymän ja digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin turvallisesti ja tehokkaasti.