Jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan Google on ollut hakukoneiden kiistaton kuningas. Tänä aikana hakukonealgoritmit ovat kehittyneet jatkuvasti, ja nyt olemme jälleen uuden aikakauden kynnyksellä. Tekoäly on jo muuttanut tiedonhakutapoja ja tämä kehitys vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin ja markkinointiin.
GEO – Generative Engine Optimization
Google on yhä merkittävä tiedonhaun väline, mutta sen rinnalle ovat nousseet uudet työkalut, kuten ChatGPT, Gemini ja muut kielimallit (LLM). Myös Google antaa nykyään moniin hakuihin tekoälyn vastauksen (AI Overview). Kaikki tämä muokkaa tiedonhaun tapoja ja voi samalla muuttaa yritysten näkyvyyden pelisääntöjä.
Moni markkinoija ja yrittäjä varmasti pohtii, miten pysyä mukana muutoksessa. Miten voidaan varmistaa, että oma yritys löytyy myös jatkossa sekä perinteisestä Googlesta että tekoälypohjaisista hakuratkaisuista?
Ratkaisu on GEO, eli Generative Engine Optimization, tekoälyoptimointi. GEO rakentuu monilta osin samoista perusasioista kuin hakukoneoptimointi (SEO), mutta painotukset ja käytännöt vaihtelevat hieman.
Laadukas sisältö ratkaisee sekä Googlessa että tekoälyssä
Huolellisesti tehdyt sisällöt ovat aina olleet hakukoneoptimoinnin ytimessä ja sama pätee myös tekoälyoptimointiin. Sekä perinteisen hakukoneen että kielimallin, kuten ChatGPT:n, “polttoaineena” toimii hyvin kirjoitettu, asiayhteyteen sopiva sisältö. Sen vuoksi sisältöjä kannattaa tuottaa aktiivisesti sekä omille verkkosivuille että muihin relevantteihin medioihin. Yrityksen on hyvä näkyä oikeissa asiayhteyksissä.
Yksi suurimmista eroista SEO:n ja GEO:n välillä liittyy siihen, miten auktoriteettia mitataan. Kielimallien kohdalla auktoriteettia välittävät brändinimen maininnat, eivät linkit, kuten SEO:ssa. Näkyvyys kummassakin rakentuu silti pitkälti samoilla keinoilla: brändiä voidaan tuoda esille mediatiedotteilla, natiivimainonnalla ja erilaisilla blogiteksteillä. Näillä rakennetaan brändin tunnettuutta, lisätään mainintoja ja saadaan arvokkaita linkkejä.
Erään tutkimuksen mukaan yli puolet kielimallien yritystiedoista perustuu toimituksellisiin sisältöihin. Juuri siksi yritysten kannattaa panostaa omaan sisällöntuotantoon ja medianäkyvyyteen. Tämä hyödyttää yritystä sekä hakukonenäkyvyyden että tekoälynäkyvyyden kannalta.
Tekninen optimointi
Tekoälyoptimointiin liittyy paljon samoja teknisiä asioita, joita työstetään jo SEO:n parissa. Näitä ovat esimerkiksi sivujen latausnopeus ja indeksoitavuus. Jos siis SEO:n perusta on kunnossa, ollaan hyvällä mallilla myös GEO:n suhteen.
Erityisen tärkeää on varmistaa, että kielimallien botit pääsevät lukemaan sivuston sisältöä vapaasti. Jos se on estetty, näkyvyys kielimalleissa voi heiketä merkittävästi. Toinen tekninen peruspilari sekä SEO:ssa että GEO:ssa on rakenteellisen tiedon käyttö. Schema-datalla hakuroboteille voidaan kertoa, mitä sivustolla oleva tieto tarkoittaa sekä selittää asioiden välisiä suhteita. Tämä auttaa sekä perinteisiä hakukoneita että tekoälymalleja ymmärtämään sisältöä ja kontekstia.
Miten kävijämäärät muuttuvat tekoälyn aikakaudella?
Googlen mukaan hakujen määrä ei ole toistaiseksi laskussa, mutta selvästi tiedonhaku on jo murroksessa. Tekoälypohjaiset kielimallit ovat alkaneet viedä osan hakuliikenteestä, vaikkakin tuo osa on vielä pieni.
Yhä useampi kysyy vastauksia tekoälyltä sen sijaan, että etsisi niitä Googlen kautta. Tekoälyltä on helppo pyytää suora vastaus tiettyyn kysymykseen. Googlen vahvuus taas on tuotteiden ja palveluiden haku, jossa käyttäjä tarvitsee paikallisia vaihtoehtoja, laajempaa kontekstia ja muiden käyttäjien arvosteluja.
Googlen AI Overview -toiminto, joka on nyt käytössä myös Suomessa, toimii samoin kuin kielimallit: se antaa suoran vastauksen hakutulossivulla. Siksi käyttäjän ei välttämättä tarvitse klikata itseään millekään sivustolle. Tämä vähentää väistämättä orgaanisen liikenteen määrää yritysten nettisivuilla. Kävijämäärän laskusta ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, jos sivustosi ei perustu mainostuloihin tai suureen kävijämäärään. Tuotteita ja palveluita etsitään jatkossakin, mutta polut niiden löytämiseen muuttuvat.
Vaikka kävijämäärät voivat laskea, kävijöiden laatu paranee. ”Renkaanpotkijoita” tulee aiempaa vähemmän ja yhä isompi osa kävijöistä on oikeasti ostoaikeissa. Tämä nostaa yksittäisen kävijän arvoa. Siksi kävijämääriä kannattaa jatkossa tarkastella uudella tavalla. Suurta kävijämäärää tärkeämpää on se, mitä kävijä tekee sivustolla: ostetaanko, varataanko aikaa tai otetaanko yhteyttä?
Tiedonhaun kenttä on sirpaloitumassa, eikä kaikki enää kulje Googlen kautta. Tämä avaa mahdollisuuksia erityisesti pienemmille, ketterille yrityksille. Kun tieto ei keskity vain yhteen lähteeseen, myös pienemmät yritykset voivat päästä näkyville oikeissa yhteyksissä, kunhan sisältö ja tekninen perusta ovat kunnossa.
eLuotsi auttaa parantamaan näkyvyyttä
eLuotsi Finland Oy tekee muun muassa hakukoneoptimointia, sisällöntuotantoa ja natiivimainontaa ja auttaa asiakkaitaan rakentamaan vahvaa näkyvyyttä, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita. eLuotsi on tehnyt oikeita asioita edistääkseen asiakkaidensa tekoälynäkyvyyttä jo ennen kuin ChatGPT ja muut kielimallit olivat edes olemassa. Esimerkiksi schema-datan hyödyntäminen, FAQ-osioiden rakentaminen ja yrityksen esiintuominen mediatiedotteiden sekä natiivimainonnan kautta ovat asioita, joita on tehty järjestelmällisesti jo vuosien ajan. Nämä ovat hyödyllisiä sekä SEO:ssa että GEO:ssa.
eLuotsin työkaluilla on havaittu myös teknisiä pullonkauloja, jotka ovat haitanneet asiakkaan tekoälynäkyvyyttä. Erään asiakkaan hosting-palveluntarjoaja oli lisännyt eston ChatGPT:n botille vähentääkseen palvelimen kuormaa. On kuitenkin tärkeää antaa bottien lukea sivustoa rauhassa. Onneksi ongelma havaittiin ja asia saatiin heti kuntoon.
Tekoälyoptimoinnin näkökulmasta eLuotsin asiakkaat ovat jo nyt hyvässä tilanteessa. eLuotsilla on aina ollut oma suuntansa ja asioita tehdään sekä hakukonenäkyvyyden että tekoälynäkyvyyden edistämisen eteen. Kokonaisvaltaisessa lähestymistavassa ei keskitytä vain yrityksen omaan sivustoon, vaan myös esimerkiksi hankitaan määrätietoisesti linkkejä ja brändimainintoja muilta sivustoilta. eLuotsi jatkaa näiden asioiden parissa työskentelyä ja korostaa erityisesti sisällöntuotantoa, rakenteellisen sisällön hyödyntämistä sekä brändin näkyvyyttä myös muilla sivustoilla.