Verkkokaupan huima 24 % kasvu viitoittaa tietä talouden nousuun

verkkokauppa kasvussa

Todellinen kulutuskäänne näkyvissä

Tuoreen Verkkokauppaindeksin mukaan kotimainen verkkokauppa kasvoi vuoden toisen neljänneksen aikana peräti 24 prosenttia. Indeksi perustuu noin 2000 suomalaisen verkkokaupan toteutuneeseen myyntiin ja antaa tarkkaa reaaliaikaista tietoa kuluttajakäyttäytymisestä. Kasvun mittaluokka on poikkeuksellinen ja viittaa merkittävään taloudelliseen käänteeseen.

Indeksin pitkäaikainen analyytikko ja Vilkas Groupin hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski huomauttaa, että vastaavat käänteet ovat historiallisesti ennakoineet bruttokansantuotteen muutoksia 1–2 kvartaalin viiveellä. Nyt nähty kasvu antaa perustellun syyn odottaa myös talouden laajempaa piristymistä.

Kuluttajien luottamus palannut

Kulutuksen kasvu ei ole vain seurausta taloudellisesta pakosta, vaan kertoo myös kuluttajien luottamuksen paluusta. Inflaation hidastuminen ja korkotason tasaantuminen ovat vapauttaneet kulutuspotentiaalia, ja nämä tekijät heijastuvat verkkokaupan kasvuun. Ostoja tehdään yhä enemmän hyvinvointiin ja kotiin liittyviin tuotteisiin, joita ei voida pitää välttämättöminä. Tämä on signaali kuluttajien parantuneesta ostoluottamuksesta.

Korkiakosken mukaan Verkkokauppaindeksin vahvuus perustuu sen tukeutumiseen todellisiin euromääräisiin ostoihin, ei kyselyihin tai mielipidebarometreihin. Näin ollen se antaa talouden tilasta luotettavamman kuvan kuin monet perinteiset mittarit.

Talouskasvun odotukset nousevat

Vilkas Groupin laatiman, tekoälypohjaisen mallinnuksen mukaan yli 2 prosentin talouskasvu on realistinen skenaario, mikäli maailmantalous säilyy vakaana eikä uusia kriisejä synny. Pessimistisimmätkin skenaariot asettuvat lähelle 1 prosenttia, kun taas optimistisimmat arvioinnit kohoavat jopa 3 prosenttiin.

Vaikka Korkiakoski korostaa, ettei mallia tule pitää täsmäennusteena, sen pohjana oleva data on tuoretta ja laaja-alaista. Näin ollen se tarjoaa perustellun suuntaviivan talouden kehitykselle.

Verkkokauppa peilaa laajempaa taloudellista dynamiikkaa

Verkkokaupan vahva kasvu ei ole irrallinen ilmiö, vaan osa laajempaa talouden elpymisprosessia. Kulutuksen piristyminen heijastuu ajan mittaan myös työllisyystilanteeseen. Yrityksille tämä tarjoaa mahdollisuuden investoida kasvuun ja kehittää asiakaskokemusta entisestään.

Kehitys osoittaa, että verkkokauppa ei ole vain kaupan ala, vaan talouden pulssia mittaava ja sitä muokkaava voima. Yrityksille, sijoittajille ja päättäjille Verkkokauppaindeksi tarjoaa arvokkaan näkymän tulevaan talouskehitykseen. Se osoittaa, että kuluttajan sydän sykkii taas – ja verkkokauppa toimii sen kaikuina.

 

Lue myös:

Laadimme vankkaan dataan nojautuen Verkkokauppaindeksin tulosten perusteella, tekoälyä tiukasti ohjattuna hyödyntäen mallin, jonka mukaan on realistista ennakoida jopa yli 2 prosentin talouskasvua, jos uusia yllätyksiä ei tule. Pessimistinen mallikin liikkuu 1 prosentin tuntumassa. Optimistinen taas nousee jo 3 prosenttiin, enkä siihen sentään usko.

On selvää, ettei nykymaailmassa mikään ole varmaa, ja ikäviä yllätyksiä voi tulla. Mutta, jos uusia ennakoimattomia takaiskuja ei tule, niin näyttää varsin hyvältä.