Kauppakamarien vientijohtajakyselyn mukaan vientinäkymät ovat heikentyneet merkittävästi kuluvan vuoden osalta. Jopa 80 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi, että vientinäkymät ovat heikentyneet Trumpin politiikan vuoksi. Kysely tehtiin 4.–7.3. ja siihen vastasi 110 suomalaista vientiyritystä.
Yritysten näkemys Yhdysvaltain markkinoiden mahdollisuuksista on puolittunut vain kolmessa kuukaudessa. Enää alle kolmannes uskoo kasvuun, eivätkä tullimaksutkaan lisää kiinnostusta laajentaa toimintaa Yhdysvaltoihin. Vielä joulukuussa luvut olivat huomattavasti korkeammat, mikä kertoo siitä, että vielä tuolloin yrityksillä riitti uskoa tulevaan.
”Vientiyrityksille suunnatun kyselyn sanoma on selvä: luottamus Yhdysvaltoihin on kokenut kolauksen”, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo sanoo.
Kyselyyn vastanneista yrityksistä 80 prosenttia mainitsi Trumpin ulko- ja kauppapoliittisten viestien heikentäneen vientinäkymiä. 50 prosenttia kertoi näkymien heikkenemisen syyksi vähentyneen kysynnän. 40 prosenttia mainitsi Venäjän sodan, taantuvan maailmantalouden ja kohonneiden kustannusten vaikuttavan negatiivisesti. Jokainen vastaaja sai valita kolme merkittävintä vaihtoehtoa.
Yhdysvaltain markkinoiden merkitys vähentynyt
Uudessa kyselyssä yli neljännes, 28 prosenttia, yrityksistä kertoi Yhdysvaltojen merkityksen kasvavan, kun vielä joulukuussa vastaava luku oli 45 prosenttia. Nyt 16 prosenttia vastanneista koki Yhdysvaltain merkityksen vähenevän, kun taas joulukuussa näin ajatteli 3 prosenttia. Pohjanheimon mukaan oli odotettavaa, että Yhdysvaltain politiikan suunta muuttuu presidentinvaihdoksen myötä, mutta näin suuria muutoksia harva osasi ennakoida.
Yritysten kiinnostus laajentaa liiketoimintaa Yhdysvaltoihin on myös vähentynyt. 9 prosenttia yrityksistä harkitsee liiketoiminnan aloittamista tai laajentamista Yhdysvalloissa, jos tullit tulevat voimaan. Vielä joulukuussa tuo luku oli 18,5 prosenttia. Uusimmassa kyselyssä yli 66 prosenttia vastanneista kertoi, ettei aio laajentaa tai aloittaa toimintaa Yhdysvalloissa, kun taas joulukuussa näin ajatteli 38 prosenttia vastaajista.
Kansainvälinen ennakoimattomuus koetaan ongelmaksi suomalaisissa vientiyrityksissä. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 16 prosenttia vastasi ennakoimattomuuden vaikuttavan merkittävästi ja 48 prosenttia jonkin verran. Ainoastaan 11 prosenttia vastasi, ettei kansainvälinen ennakoimattomuus vaikuta yrityksen toimintaan.
Kuvassa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo, kuva: Jari Härkönen