Parempia kansainvälistymispalveluita tarvitaan – yritykset kaipaavat toimivia ratkaisuja
Yritykset ympäri Suomen odottavat konkreettisia parannuksia kansainvälistymispalveluihin. Vaikka hallitus on käynnistänyt toimia Team Finland -palveluiden ja ulkomaanverkoston kehittämiseksi, prosessi uhkaa hukkua hallinnon sisäisiin kiistoihin. Keskustelua hallitsee organisaatiomalli, mutta yritykset toivovat ennen kaikkea tuloksellisia ja asiakaslähtöisiä palveluita, jotka tukevat vientiponnisteluja.
Yritykset tarvitsevat käytännönläheistä tukea
Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ja Suomen Yrittäjien (SY) mukaan yrityksille keskeistä on, että palvelut ovat helposti saatavilla ja aidosti hyödyllisiä. ”Yritykset eivät kaipaa hallinnollisia uudistuksia, vaan käytännönläheistä tukea maakunnista maailmalle,” painottavat järjestöt.
Erityisesti pk-yrityksille suunnatut vientipalvelut ovat tärkeitä, sillä kansainvälistyminen vaatii resursseja ja osaamista, jota monilla pienillä yrityksillä ei ole valmiina. Nykyisessä mallissa yhteistyö ja palvelujen saatavuus ovat paikoin hajanaisia, ja tämä kaipaa selkeää parannusta.
Export Finland Oy – ratkaisu Ruotsin mallin mukaisesti?
Selvityshenkilö Elina Björklund kartoittaa parhaillaan keinoja hallitusohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Yksi esillä oleva ehdotus on siirtää vientipalveluita Business Finlandista ulkoministeriön alaisuuteen, mutta itsenäisen osakeyhtiön muodossa. Malli, jota kutsutaan Export Finland Oy:ksi, olisi verrattavissa Ruotsin järjestelmään. Siellä vastaava rakenne on osoittautunut toimivaksi, sillä se mahdollistaa joustavan yhteistyön yritysten ja julkisen sektorin välillä.
EK ja SY tukevat tätä näkemystä ja korostavat, ettei vientiasiantuntijoista tulisi tehdä virkamiehiä. ”On tärkeää säilyttää asiantuntijoiden kaupallinen osaaminen ja varmistaa, että palvelut kehittyvät yritysten tarpeiden mukaisesti,” järjestöt toteavat.
Huoli alueellisista palveluista
Samalla kun valtakunnallista organisaatiomallia pohditaan, yritykset ovat huolissaan alueellisten palveluiden heikentymisestä. Ely-keskusten muutos elinvoimakeskuksiksi ja niiden lukumäärän väheneminen voivat pahimmillaan etäännyttää Team Finland -palvelut paikallisilta yrityksiltä. Tämä olisi erityisen haitallista pk-yrityksille, jotka usein tarvitsevat henkilökohtaista tukea vientiponnisteluissaan.
EK ja SY painottavat, että alueellisten toimijoiden, kuten kaupunkien, kehitysyhtiöiden ja elinkeinoelämän järjestöjen, yhteistyötä on parannettava. ”On varmistettava, että yrityspalvelut ovat lähellä käyttäjiä, eivätkä etäänny entisestään,” järjestöt kiirehtivät.
Saumatonta yhteistyötä ja selkeitä tavoitteita
Järjestöt muistuttavat, että kansainvälistymispalveluiden onnistuminen vaatii eri toimijoiden saumatonta yhteistyötä. Ministeriöiden, Team Finland -toimijoiden ja elinkeinoelämän välillä on luotava selkeät tavoitteet ja toimintamallit. Samalla on tärkeää varmistaa, että innovaatiot saadaan kaupallistettua ja vientiin myös uudessa toimintamallissa.
Yritysten ääntä kuunneltava
Yritysten näkökulmasta olennaista on palveluiden käytännön toimivuus, ei hallinnolliset rakenteet. EK ja SY toivovatkin, että hallitus harkitsee vielä huolellisesti, mikä malli parhaiten palvelee yrityksiä ja erityisesti pk-sektoria. On aika varmistaa, että vientipalvelut tukevat tehokkaasti yritysten kasvua ja kansainvälistymistä – riippumatta siitä, missä päin Suomea yritys sijaitsee.