Metaversumi, virtuaalisten ja lisättyjen todellisuuksien sekä digitaalisten kaksosten maailma, ei ole enää vain tieteiskirjallisuutta – se on jo täällä, ja sen odotetaan kasvavan valtavaksi liiketoimintakentäksi. Kansainvälisesti metaversumin markkinoiden arvon ennustetaan ylittävän huimat 2 000 miljardia dollaria vuoteen 2032 mennessä. Suomessa tämä murros nähdään mahdollisuutena, jota hyödyntämään on perustettu Metaverse Finland -ekosysteemi (MEFI).
Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Metaverse Finland ei ole vain teknologiahankkeiden verkosto, vaan sen tavoitteena on yhdistää suomalaiset teollisuudenalat, akateeminen osaaminen ja innovaatiotoimijat rikkomaan perinteisiä rajoja. Tämä on myös osa Suomen vuonna 2023 lanseeraamaa kansallista metaversumistrategiaa, jonka kunnianhimoinen visio on nostaa Suomi maailman johtavaksi metaversumin arkkitehdiksi vuoteen 2035 mennessä.
Teknologiaa eettisesti ja vastuullisesti
Metaversumi avaa valtavia mahdollisuuksia, mutta kuten MEFI:n johtoryhmän puheenjohtaja ja Nokian Multimedia Technologies -yksikön johtaja Ville-Veikko Mattila korostaa, eettisyys ja vastuullisuus ovat kaiken kehityksen perusta. Ekosysteemissä painotetaan yksityisyyttä, käyttäjien turvallisuutta ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Tämä lähestymistapa erottaa Suomen strategiassa monista muista maista: tavoitteena ei ole vain teknologian kehittäminen, vaan sen vastuullinen hyödyntäminen.
”Nokia tukee innolla Metaverse Finland -ekosysteemin tavoitteita”, Mattila kertoo. Hänen mukaansa metaversumi voi merkittävästi parantaa tuottavuutta ja turvallisuutta esimerkiksi teollisuuden aloilla hyödyntämällä digitaalisia kaksosia ja reaaliaikaisia toimintamalleja.
Monialaisia mahdollisuuksia ja yhteistyötä
Metaversumi ei rajoitu vain yhteen toimialaan. Sen potentiaali ulottuu niin kaupunkisuunnitteluun, lääketieteeseen, koulutukseen kuin puolustussektorille. MEFI pyrkii tuomaan yhteen eri toimialat, ja mukana ovat jo monet keskeiset yritykset, kuten Nokia, Mirka, Valmet Automation ja VTT. Ekosysteemin tavoitteena on tunnistaa ja toteuttaa konkreettisia liiketoimintamahdollisuuksia yhteistyössä.
Lisäksi ekosysteemin johtaja Tomi Kankainen DIMECC Oy:stä korostaa tutkimus- ja kehitystoiminnan merkitystä. ”Missiomme ei rajoitu vain TKI-hankkeiden käynnistämiseen. Keskitymme liiketoimintamahdollisuuksiin ja niiden toteuttamiseen ekosysteemimme monipuolisen partneriverkoston avulla,” hän kertoo.
Miksi tämä on tärkeää Suomelle?
Suomen aktiivinen ote metaversumistrategiassa on jo tuottanut tulosta. Yli 400 asiantuntijaa osallistui kansallisen strategian muotoiluun, ja Metaverse Finland -ekosysteemi toimii sen luonnollisena jatkona. Strategian toteuttaminen tuo Suomelle mahdollisuuden olla teknologisen kehityksen eturintamassa, mutta se vaatii myös pitkäjänteistä panostusta ja investointeja.
Ekosysteemin toimintaa tukevat sekä mukana olevien yritysten omat investoinnit että Business Finlandin rahoitus. Tämä yhdistelmä luo vahvan pohjan teknologiselle innovoinnille ja globaalille kilpailukyvylle.
Katse tulevaisuuteen
Kun maailma siirtyy yhä enemmän virtuaalisten teknologioiden pariin, Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus olla suunnannäyttäjä. Metaverse Finland ei ainoastaan tue tämän siirtymän toteuttamista, vaan se myös näyttää, miten teknologian avulla voidaan luoda kestävämpää ja tuottavampaa tulevaisuutta.
Metaversumin tarina on vasta alussa, mutta Suomen rooli siinä voi olla paljon suurempi kuin osasimme vielä muutama vuosi sitten kuvitella. Meillä on kaikki avaimet käsissämme – nyt on aika avata uusia ovia.
Mikä on metaversumi?
Metaversumi on digitaalinen maailma, jossa virtuaalinen ja fyysinen todellisuus yhdistyvät teknologioiden, kuten virtuaalitodellisuuden (VR), lisätyn todellisuuden (AR) ja muiden immersiivisten sovellusten, avulla. Se tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kokea ja vuorovaikuttaa virtuaalisissa ympäristöissä reaaliaikaisesti.
Metaversumi ei ole yksi tietty paikka, vaan se on monien digitaalisten tilojen verkosto, jossa käyttäjät voivat luoda, työskennellä, oppia, pelata ja kommunikoida muiden kanssa avatarien tai muiden digitaalisten identiteettien kautta. Siihen liittyvät myös esimerkiksi digitaaliset markkinat, sosiaaliset verkostot, pelialustat ja digitaaliset työkalut.
Metaversumi on vielä kehittyvä käsite, mutta sitä pidetään seuraavana suurena askeleena internetin kehityksessä, jossa nykyiset verkkosisällöt ja sovellukset muuttuvat entistä immersiivisemmiksi ja vuorovaikutteisemmiksi.